سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
MR-HSE مروجان ایمنی،بهداشت و محیط زیست
قالب های ضد صدا  ( Ear Mould ):

هم اکنون با پیشرفت فن آوری در همة زمینه های صنعتی ، گسترش و کاربرد گسترده وسایل ، ماشینها و تجهیزات گوناگون ، سبب گردیده تا انسان در زندگی روزمره خود ، بیش از پیش در معرض آلودگیهای مختلف ناشی از آنها قرار گیرد .

در کنار آلودگیهای مختلف محیط کار ، آشفتگی های آکوستیکی یعنی سروصدا ، مساله مهم بهداشتی در اکثر صنایع بوده که در صورت عدم پیشگیری های لازم سبب عوارض فیزیولوژیکی، روانی ، اقتصادی و اجتماعی در بین شاغلین خواهد شد .

برای حفاظت شنوایی افراد روشهای مختلفی از قبیل ایزوله کردن ، محصور کردن ، آکوستیک کردن محیط، دفاع صوتی و یا ایجاد تغییراتی در اجزاء ماشین و پروسه های تولید وجود دارد که بعلت بالا بودن هزینه آنها کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. اما یکی از روشهای متداول حفاظت شنوایی استفاده از وسایل حفاظت شنوایی فردی توسط افراد در معرض سروصدا می باشد .

 

وسایل حفاظت شنوایی فردی به دو دسته عمده ایرماف و ایر پلاگ تقسیم میشود که هر کدام از آنها نیز تقسیم بندی و مدلهای خاص خود را دارند . در اینجا به یکی از لوازم حفاظت شنوایی فردی تحت عنوان قالب ضد صوت گوش (Ear Mould ) می پردازیم که با توجه به اینکه همانند ایر پلاگها در درون کانال گوش قرار میگیرند می توان آنها را جزء آن دسته دانست .

انواع قالب گوش : کلاً قالب های گوش (که درون کانال گوش قرار میگیرند )به انواع زیر تقسیم بندی و استفاده قرار میگیرند :

قالب گوش

قالب گوش

1- قالب مخصوص استفاده کنندگان سمعک : این نوع قالب حایل بین صداهای بیرونی و صداهای تقویت شده توسط سمعک است .

2- قالب های ضد آب : این نوع قالب ها مخصوص شناگران و یا افراد دارای عفونت گوش و حساس به آب ساخته میشود ، از ویژگی این نوع قالب ها پایین بودن دانسیته آن نسبت به آب است، به این ترتیب در صورت خارج شدن از گوش در محیطی مانند استخر در روی آب قرار میگیرد ، این نوع گوشی ها درکنترل صدا تا حدودی موثرند .

 3- قالب ضد صدا : هدف از ساخت این نوع قالب ها کنترل صدا می باشد این نوع قالب ها کارایی خوبی در کنترل صدا داشته و علاوه بر آن بعنوان قالب ضد آب نیز قابل استفاده می باشند .

قالب ضد صدا : همانگونه که می دانیم ، لوازم حفاظت شنوایی فردی سبب اختلال در مکالمات فردی شده و صداهای هشدار دهنده و اخباری را نیز پوشش میدهند ، تحقیقات بعمل آمده بیانگر آن است که قالب های ضد صوت فردی علاوه بر اینکه در پوشش دادن اصوات آسیب زننده بسیار مؤثر است برخلاف انواع دیگر محافظهای ضد صوت در مکالمات فردی پرسنل اختلال کمتری ایجاد می نماید . از ویژگیهای بارز آنها این است که با افزایش شدت صوت میزان کنترل نیز افزایش میباشد بدین ترتیب قالب های مذکور صداهای ضربه ای و ناگهانی را بخوبی کنترل میکنند به گونه ای به گفتة برخی کارگران در هنگام استفاده از این نوع گوشی آنها گاهی متوجه صداهای ضربه ای و ناگهانی تولید شده در محیط کار نمیشوند .

قالب های گوش با توجه به اینکه کاملاً از لحاظ سایز متناسب با اندازة کانال گوش فرد ساخته میشوند ، برخلاف گوشیهای ایرپلاگ پیش ساخته ایجاد ناراحتی و درد در گوش فرد نکرده و کارگران در هنگام استفاده ازآنها رضایت کامل دارند . جنس قالب های ضد صوت از نوع سیلیکون بوده و عمراین قالبها در صورت استفاده صحیح حتی تا 5 سال نیز میتواند باشد ، لذا علی رقم هزینه اولیه بیشتر، نسبت به گوشیهای معمول در مجموع بسیار با صرفه تر می باشد .

 

 

 




موضوع مطلب :

       نظر
دوشنبه 89 بهمن 4 :: 10:35 عصر
ایمنی ، بهداشت حرفه ای، محیط زیست